Analysis of Mathematic Connection Ability of Junior High School Students Class VII on Integer Numbers

  • Dila Anggaraini Universitas Riau
  • Afra Rahmaulydina Integrated Islamic Elementary School 396 Alhusnayain Padangsidimpuan
Keywords: Ability, Integer, Mathematical Connection

Abstract

The research conducted aims to examine the ability in mathematical connections possessed by Junior High School Class VII students through integer material. The instrument in this study was in the form of a test of mathematical connection ability with as many as six essay questions. The study uses a qualitative approach with a descriptive method of technical data analysis. The results of the study obtained that the test results score from mathematical connection ability are three students with the high ability with a percentage of 15%, there are 13 students with medium category with a percentage of 65%, and there are four students with the low ability with a percentage of 20%.

References

S. Sumarni, “Tinjauan Korelasi Antara Kemampuan Koneksi Matematis Dan Self-Regulated Learning Matematika Siswa Yang Pembelajarannya Melalui Learning Cycle 5E,” JES-MAT (Jurnal Edukasi dan Sains Mat., vol. 2, no. 1, pp. 83–98, 2016.

A. N. Hesti Noviyana, “Upaya Peningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Melalui Metode Discovery Pada Siswa SMP,” J. Inov. Mat., vol. 1, no. 2, pp. 77–90, 2019.

M. Romli, “Profil Koneksi Matematis Siswa Perempuan Sma Dengan Kemampuan Matematika Tinggi Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika,” JIPMat, vol. 1, no. 2, pp. 145–157, 2017.

A. R. Maulida, H. Suyitno, and T. S. N. Asih, “Kemampuan Koneksi Matematis pada Pembelajaran CONINCON (Constructivism, Integratif and Contextual) untuk Mengatasi Kecemasan SIswa,” Pros. Semin. Nas. Mat., vol. 2, pp. 724–731, 2019.

H. Hendriana, “MATHEMATICAL CONNECTION ABILITY AND SELF-CONFIDENCE (An experiment on Junior High School students through Contextual Teaching and learning with Mathematical Manipulative),” Int. J. Educ., vol. 8, no. 1, pp. 1–11, 2014.

M. D. Siagian, “Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika,” MES J. Mat. Educ. Sci., vol. 2, no. 1, pp. 58–67, 2016.

A. F. Ni’mah, S. Setiawani, and E. Oktavianingtyas, “Analisis Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Kelas IX A MTs Negeri 1 Jember Subpokok Bahasan Kubus dan Balok,” J. Edukasi, vol. 4, no. 1, pp. 30–33, 2017.

M. S. Amin, K. Kartono, and N. R. Dewi, “Kemampuan Koneksi Matemastis Siswa Melalui Model Pembelajaran Peer Tutoring Cooperative Learning,” Prism. Pros. Semin. Nas. Mat., vol. 2, pp. 754–758, 2019.

W. J. Puteri and S. Riwayati, “Kemampuan Koneksi Matematis Siswa pada Model Pembelajaran Conneted Mathematics Project (CMP),” J. Pendidik. Mat. dan Mat., vol. 3, no. 2, pp. 161–168, 2017.

H. M. Siregar, “Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Tes Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Materi Lingkaran,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 8, no. 3, pp. 497–507, 2019.

S. Nuryatin and L. S. Zanthy, “Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel,” J. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 61–67, 2019.

M. Oktaviani, W. Rahayu, and A. Sutisna, “Kemampuan Koneksi Matematis Peserta Didik Ditinjau Dari Bentuk Tes dan Disposisi Matematis,” JPPM (Jurnal Penelit. dan Pembelajaran Mat., vol. 12, no. 2, pp. 213–225, 2019.

S. Isnaeni, A. Ansori, P. Akbar, and M. Bernard, “Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Pada Materi Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel,” J. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 309–316, 2019.

D. N. Adni, P. Nurfauziah, and E. E. Rohaeti, “Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP ditinjau dari Self-Efficacy Siswa,” J. Pembelajaran Mat. Inov., vol. 1, no. 5, pp. 957–964, 2018.

K. E. Lestari and M. R. Yudhanegara, Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama, 2017.

W. Widiyawati, A. Septian, and S. Inayah, “Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMK Pada Materi Trigonometri,” J. Anal., vol. 6, no. 1, pp. 28–39, 2020.

U. Sumarmo, Kumpulan Makalah Berfikir dan Disposisi Matematik Serta Pembelajarannya. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia, 2013.

M. R. Ramdhani, E. Widiyastuti, and F. E. Subekti, “Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Kembaran,” Pros. Semin. Mat. dan Pendidik. Mat., no. November, pp. 403–414, 2016.

R. R. Jaelani and N. Hidayati, “Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Negeri 2 Majalaya Pada Materi Pola Bilangan,” MAJU J. Ilm. Pendidik. Mat., vol. 8, no. 1, pp. 365–376, 2021.

K. A. . Angelina, M & Effendi, A. A. Awwalin, and W. Hidayat, “Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Kelas IX,” J. Pembelajaran Mat. Inov., vol. 4, no. 2, pp. 383–394, 2021.

Published
2021-12-31
Section
Articles