Improving Students’ Mathematical Problem-Solving Ability Using M-APOS Approach to Derivative Material

  • R. H. Yanti Silitonga Universitas Pattimura
Keywords: Derivative, M-APOS, Problem-Solving

Abstract

This research is quasi-experimental research that aims to see the improvement of students' mathematical problem-solving abilities on derived material using M-APOS learning. Data analysis using statistical tests on the pretest, post-test, and normalized gain data. Data analysis was carried out with the help of Microsoft Office Excel and SPSS 24 software. The research sample was 66 people who took the differential calculus course. The research instrument is a mathematical problem-solving ability test in the form of a description of four items. This study concludes that there are differences in the increase in mathematical problem-solving abilities of students who receive M-APOS learning with students who receive expository learning. Furthermore, students gave a positive response to M-APOS learning.

References

S. Silvia, Y. Z. Fernandez, and Y. A. C. Limbong, “Hubungan Hasil Belajar Kalkulus Diferensial dan Kalkulus Integral Terhadap Hasil Belajar Kalkulus Lanjut Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Sanata Dharma,” J. Sains dan Edukasi Sains, vol. 3, no. 2, pp. 58–65, 2020.

M. Dintarini, “Analisis kesulitan mahasiswa dalam memecahkan masalah matematika pada matakuliah Kalkulus Diferensial berdasarkan teori Polya,” J. Pendidik Indones., vol. 1, no. 2, pp. 42–46, 2018.

E. T. Ruseffendi, Penilaian Pendidikan dan Hasil Belajar Siswa Khususnya Dalam Pengajaran Matematika untuk Guru dan Calon Guru, Diklat Kul. Bandung: Tidak diterbitkan, 1991.

E. Nurlaelah, “Pencapaian Daya dan Kreativitas Matematik Mahasiswa Calon Guru melalui Pembelajaran Berdasarkan Teori Apos,” Disertasi pada SPs UPI Bandung, 2009.

D. Suryadi, “Penggunaan Pendekatan Pembelajaran Tidak Langsung Serta Pendekatan Gabungan Langsung dan Tidak Langsung dalam Rangka Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematik Tingkat Tinggi Siswa SLTP,” Disertasi pada PPS UPI Bandung, 2005.

F. Bell, Teaching and Learning Mathematics (in Secondary School). Dubuque, Iowa: Wm. C Brown Company Publishers, 1978.

A. Susanto, Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada media Group, 2013.

N. M. Aljaberi and E. Gheith, “Pre-Service Class Techer’Ability in Solving Mathematical Problems and Skills in Solving Daily Problems,” High. Educ. Stud., vol. 6, no. 3, pp. 32–47, 2016.

U. K. Muttaqi, “KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA PADA MODEL OSBORN SIMPLE FEEDBACK BERDASARKAN TIPE KESALAHAN TESIS,” Tesis Progr. Stud. Pendidik. Mat. Pascasarj. Univ. NEGERI SEMARANG, 2019.

S. Rohimah, J. Juariah, and I. Maryono, “Implementasi Advance Organizer Dan M-Apos Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis,” J. Anal., vol. 3, no. 1, p. 93, 2017.

S. A. Anggraini, R. C. Dhewy, and I. B. Kusumawati, “Efektivitas Model Pembelajaran M – Apos Pada Siswa Kelas X Smk Pgri 1 Sidoarjo,” 2020.

A. Sofia, R. Ettie, and E. W. Sikky, “Kemampuan Pemahaman Konsep dan Penalaran Matematika Siswa Dengan Menerapkan Model Pembelajaran M-APOS Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar,” J. Pendidik. Mat., vol. 14, no. 8, pp. 1–6, 2019.

R. Auliya, P. D. Sampoerno, and A. H. Wijaksana, “Pengaruh Model Pembelajaran M-APOS Berbantuan Portal Rumah Belajar terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa di SMKN 26 Jakarta,” J. Ris. Pembelajaran Mat. Sekol., vol. 4, no. 1, pp. 15–19, 2020.

Published
2022-06-30
Section
Articles