Development of Teaching Modules Utilizing Problem-Based Learning for Data Presentation Material Class VII SMP / MTs

  • Chatrina Charin Korwa Universitas Riau
  • Kartini Universitas Riau
  • Nahor Murani Hutapea Universitas Riau
Keywords: Data Presentation, PBL, Teaching Module

Abstract

This study is motivated by the importance of teaching modules in accordance with the ability of learners who have difficulty learning mathematics. The research aims to create a teaching module model of problem-based learning based on the topic of data presentation. The development follows the flow in the 4D model, namely “define, design, develop, disseminate”. The data was collected using various techniques, including interviews, documentation, observation, and questionnaires. The instrument used is the teaching module validation instrument. The study findings are that teaching modules have been declared highly qualified and valid, with an average of 3.52. However, this study is only up to the validity test phase, so the practicality of teaching modules is unknown due to time and cost constraints. So, this teaching module is qualified and valid.

References

S. Rahayu and E. Istikomah, “Model Problem-Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa pada Materi Aritmatika Sosial,” Aksiomatik, vol. 8, no. 1, 2020.

N. Nurhairunnisah and S. Sujarwo, “Bahan ajar interaktif untuk meningkatkan pemahaman konsep Matematika pada siswa SMA kelas X,” Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, vol. 5, no. 2, pp. 192–203, Oct. 2018, doi: 10.21831/jitp.v5i2.15320.

E. Susanti, “Penerapan Model Pembelajaran Probing-Prompting untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas XI.IPA MAN 1 Kota Bengkulu,” Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, vol. 2, no. 1, pp. 96–107, 2017.

N. Maghfiroh and M. Sholeh, “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka Dalam Menghadapi Era Disrupsi Dan Era Society 5.0,” Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, vol. 09, no. 05, 2022.

S. Mustaghfiroh, “Konsep ‘Merdeka Belajar’ Perspektif Aliran Progresivisme John Dewey,” Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, vol. 3, no. 1, pp. 141–147, Mar. 2020, doi: 10.30605/jsgp.3.1.2020.248.

E. K. Lestari and M. R. Yudhanegara, Penelitian Matematika . Bandung: PT. Refika Aditama, 2015.

J. Suprihatiningrum, Strategi Pembelajaran Teori & Aplikasi . Jogjakarta : Ar-Ruzz Media , 2016.

Depdiknas, “Permendikbud Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah .” Depdiknas , Jakarta , 2016.

Trianto, Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum KTSP . Jakarta: Bumi Aksara , 2015.

I. M. Darwati and I. M. Purana, “Problem Based Learning (PBL) : Suatu Model Pembelajaran Untuk Mengembangkan Cara Berpikir Kritis Peserta Didik,” WIDYA ACCARYA: Jurnal Kajian Pendidikan FKIP Universitas Dwijendra, vol. 12, no. 1, pp. 61–69, 2021.

S. Nurhidayati, T. Tayeb, and B. Abbas, “Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Masalah untuk Memfasilitasi Pencapaian Kemampuan Penalaran Pada Pokok Bahasan Perbandingan Kelas VII MTsN Model Makassar,” MaPan, vol. 5, no. 2, pp. 236–250, Dec. 2017, doi: 10.24252/mapan.v5n2a6.

A. M. Pasehah and D. Firmansyah, “Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa Pada Materi Penyajian Data,” in Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika, 2019, pp. 1094–1108.

L. Maghfiroh, “Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Penyajian Data Kelas VII SMP,” Universitas Islam Malang , 2020.

Saidah and D. Mardiani, “Kesulitan Siswa SMP Terhadap Soal Komunikasi Matematis pada Materi Penyajian Data,” Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 1, no. 3, pp. 531–540, 2021.

S. Arikunto, Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara, 2011.

Published
2024-07-22
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)