Prototype of Learning Media for Vocational School Students Based on Project-Based Learning
Abstrak
The rapid development of information technology marks the 21st century, but there are still teachers who only use student worksheets as a learning resource. Project-based learning media can be used and utilized easily by teachers and students during direct teaching and learning activities. In addition, they can be used by students online as a source of student learning to increase independence, motivation, and better learning outcomes. This research aims to develop project-based learning media so students can easily understand the material and be directly involved in project activities. This study uses the ADDIE development model. The resulting product is the validity of project-based learning media on statistical material for vocational students. The first step in this research is to create a flowchart as a media flow and then interpret it using PowerPoint media. The validation of learning media results that have been carried out through the validator obtained an average score of 3.65 with a decent category for media and an average score of 3.85 for material with a very decent category.
Referensi
M. Rasyid, A. A. Azis, and A. R. Saleh, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia,” J. Pendidik. Biol., vol. 7, pp. 69–80, 2016.
Rachmawati, “Menguak Paradigma Baru Kurikulum Protipe (2022),” https://uns.ac.id/id/uns-opinion/menguak-paradigma-baru-kurikulum-prototipe-2022.html., 2022. .
N. I. Yazidah, “Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Pembuktian Geometri Euclid Ditinjau dari Gender pada Mahasiswa IKIP Budi Utomo Malang,” J. Kalamatika, vol. 2, no. 1, pp. 71–80, 2017.
F. Daniel, “Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Implementasi Project Based Learning (PJBL) Berpendekatan Saintifik,” JPMI (Jurnal Pendidik. Mat. Indones., vol. 1, no. 1, p. 7, 2017.
M. Ariyanti, “Perbandingan Keefektifan Project-Based Learning dan Problem-Based Learning Ditinjau dari Ketercapaian Tujuan Pembelajaran Melda,” J. Pendidik. Mat. dan Sains, vol. 1, pp. 1–10, 2017.
Y. Abidin, Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kuirkulum 2013. 2014.
M. Fathurrohman, Model Pembelajaran Inovatif Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2016.
I. B. Siwa, I. W. Muderawan, and I. N. Tika, “Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pemebalajaran Kimia terhadap Keterampilan Proses Sains ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa,” e-Journal Progr. Pascasarj. Univ. Pendidik. Ganesha, vol. 3, no. 3, pp. 1–13, 2013.
A. Arsyad, Media Pengajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 1997.
H. P.S. Muttaqin, Sariyasa, and N.K. Suarni, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Ipa Pokok Bahasan Perkembangbiakan Hewan Untuk Siswa Kelas Vi Sd,” J. Teknol. Pembelajaran Indones., vol. 11, no. 1, pp. 1–15, 2021.
R. R. Sari, D. Febrini, and A. Walid, “Tantangan Guru Pai Dalam Menghadapi Era Perubahan Globalisasi Teknologi Industri 4.0 di SMA Negeri 01 Bengkulu Tengah,” GHAITSA Islam. Educ. J., vol. 2, no. 1, pp. 26–34, 2021.
A. E. N. Fauzi, “Pelatihan Guru dalam Menghadapi Era Globalisasi,” Malang, 2020.
H. M. Siregar, T. Solfitri, S. N. Siregar, R. D. Anggraini, and F. Aldresti, “Analisis Kebutuhan E-LKM Kalkulus Integral Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis,” Range J. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 1, pp. 55–70, 2022.
T. Nurrita, “Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” MISYKAT J. Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarb., vol. 3, no. 1, pp. 171–187, 2018.
J. Junaidi, “Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar,” Diklat Rev. J. Manaj. Pendidik. dan Pelatih., vol. 3, no. 1, pp. 45–56, 2019.
Sukiman, Pengembangan Media Pembelajaran. Pedagogia, 2012.
A. Muttaqin and Darodjat, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Melalui Adobe Flash Player Pada Mata Pelajaran Ibadah Kelas VIII Smp Muhammadiyah Jatilawang,” Pros. Semin. Nas. Prodi PAI UMP, vol. 2, pp. 91–96, 2019.
S.Asprilla, W.Sutaya, and G.Nurhayata, “Pengembangan Media Pembelajaran Simulasi Kontrol Pompa Air Berbasis Mikrokontroler Pada Mata Pelajaran Pemrograman, Mikroprosesor dan Mikrokontoler Kelas XI TAV di SMK Negeri 3 Singaraja,” J. Pendidik. Tek. Elektro Undiksha, vol. 8, no. 2, pp. 76–84, 2019.
Trianto, Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progressif, dan Kontekstual. 2014.
W. Winaldi, Y. Roza, and M. Maimunah, “Desain Sumber Belajar Matematika Berbasis Aplikasi Android Pada Materi Perbandingan Trigonometri Segitiga Siku-Siku,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 3, no. 2, pp. 513–524, 2019.
S. Suhaeb and Y. A. Djawad, “Desain Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Kuliah Elektronika Analog,” Semin. Nas. Lemb. Penelit. UNM, vol. 2, no. 1, pp. 525–528, 2017.
A. B. Pribadi, Desain dan Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi: Implementasi Model ADDIE. Jakarta: Kencana, 2014.
E. P. Widoyoko, Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.
gamal thabroni, “No Title,” serupa.id, 2019. .
Depdiknas, Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Depdiknas, 2008.
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##